هفت ویژگی برنامه‌ریزی موفق | فرمول برنامه‌ریزی دیمون زاهاریادس

دیمون زاهریادس از ویژگی های برنامه‌ریزی موفق می‌گوید

هفت ویژگی برنامه‌ریزی موفق

بیشتر افراد در مواجهه با این سؤال که “برنامه‌ریزی موفق چه ویژگی دارد” می‌گویند برنامه‌ریزی موفق است که شما بتوانید در انتهای روز خطی روی همه‌ی کارهای بکشید و خیال‌تان راحت باشد موردی برای انجام دادن باقی نمانده‌ است اما این طرز تفکر فانتزی است چرا که بیشتر افراد از چنین توانایی برخوردار نیستند. با این وجود چه زمانی می‌توانیم بگوییم برنامه‌ریزی موفقی داشته‌ایم؟

دیمون زاهاریادس از ویژگی های برنامه‌ریزی موفق می‌گوید

خیلی ساده و بدون گفتن مقدمه‌ای که حوصله‌تان را سر ببرد به سراغ این ویژگی‌ها می‌رویم و هفت مورد از آن‌ها را برایتان ذکر می‌کنیم لازم به ذکر است که این ویژگی‌ها را در کتاب فرمول برنامه‌ریزی دیمون زاهاریادس خوانده‌ام:

  1. کنترل روز کاری‌تان در دست خودتان است
    شما برده فعالیت‌هایتان نیستید بلکه ارباب آنها هستید. برخی از ما گمان می‌کنند برنامه‌ریزی یعنی اینکه مدام مشغول باشی ولی از این نکته غافلند که اختیار روزشان را از دست می‌دهند. آیا این زندگی است یا بردگی؟
  2.  به سررسیدهایتان دست پیدا می‌کنید
    برنامه‌ریزی حکم سیبل را دارد. فرض کنید تفنگی به دست شما می‌دهند ولی سیبلی مقابل‌تان نیست، در این صورت به چه چیزی شلیک می‌کنید؟ به هوا؟ حال برنامه‌ریزی به شما نشان می‌دهد کدام کار را انجام دهید و کدام کار را رها کنید. به عبارت دیگر برنامه‌ریزی شما را در صرف وقت‌تان یاری می‌کند.
  3.  کار درست را انجام می‌دهید
    فردی دارد از تشنگی تلف می‌شود اما شما به جای آنکه آبش دهید، سعی در رفع گرسنگی‌اش دارید. گرچه رفع گرسنگی هم ضروری است اما آنچه ضرورت بیشتری دارد رفع تشنگی است. حال برنامه‌ریزی موفق به شما کمک می‌کند تا کار درست را انجام دهید و کار درست یعنی انجام ضرورت‌ها.
  4.  وقت‌تان هدر نمی‌رود
    وقتی دانستید چه کاری ضرورت دارد و چه کاری غیرضروری است، وقت بیشتری برایتان باقی می‌ماند. دیگر اوج انرژی خود را صرف چک کردن اینستاگرام و پاسخ دادن دایرکت‌ها نخواهید کرد.
  5.  کار بیشتری را در زمان کمتر انجام می‌دهید
    تصور عوام از پربازده بودن برابر با مشغول بودن است. یعنی باید همیشه خدا مشغول باشی تا بلکه بگویند تو بازدهی بالایی داری در حالیکه پربازده بودن به معنی مشغول بودن نیست بلکه به معنی تمرکز روی فعالیت‌های ارزشمند است.
  6.  استرس‌تان کاهش می‌یابد
    برخی کارها فضای بیشتری از ذهن‌مان را اشغال می‌کنند؛ کارهایی که می‌دانیم مهم هستند و هر قدر آن‌ها را به تعویق می‌اندازیم اضطراب و استرس بیشتری عایدمان می‌شود. می‌دانم که فردا امتحان دارم ولی آن را نمی‌خوانم پس استرس می‌گیرم. اما برنامه‌ریزی موفق می‌گوید کاری را انجام دهید که ذهن‌تان را شلوغ کرده.
  7.  تمرکزتان بهبود می‌یابد
    وقتی کار مهم را از غیر مهم جدا کردید، نوبت به انجام آن‌ها می‌رسد و در انجام دادن کارها، تمرکز برگ برنده است. هر که بامش بیشتر برفش بیشتر. هر قدر تمرکزتان بالاتر باشد، کارها با سرعت بیشتری انجام خواهند شد.

شاید برایتان مفید باشد: (برنامه‌ریزی مثل سپر است)

حال نوبت شماست؛ شما هم ویژگی دیگری برای افزودن به این لیست دارید؟

هادی قربانی

هادی قربانی

همیشه دنبال این بودم که چطوری می‌تونم زندگیم رو بهتر کنم به همین خاطر یک روز هم از یادگیری دست نکشیدم