چگونه عادت های مناسبی ایجاد کنیم؟

راکت عادت

شروع کردن سخت‌ترین مرحله است اما همین که عادت کنید دیگر انرژی زیادی از شما صرف نخواهد شد. به عنوان مثال یک راکت را فرض کنید، این راکت برای برخاستن از زمین به انرژی زیادی احتیاج دارد چون جاذبه برخلاف آن است و سعی در پایین آوردن آن دارد.

اما همین که راکت از جو خارج شد، مصرف انرژی پایین می‌آید. عادت‌های ما هم مثل این راکت هستند با این تفاوت که مانع ما جاذبه زمین نیست بلکه جاذبه عادت های سابق هستند. فلذا در مسیر تثبیت عادت ها صبر و استقامت نیاز است.

اما چگونه یک عادت را تثبیت بکنیم؟

پاسخ این سوال در کتاب عادت‌های اتمی به خوبی تثبیت شده است. جیمز کلیر می‌گوید که تثبیت عادت ها نیازمند گذر از چهار مرحله یا فیلتر است:

آشکار کردن

آشکار کردن یک عادت می‌تواند طرق مختلفی داشته باشد برفرض مثال شما می‌خواهید عادت روزانه نوشتن را در خود ایجاد بکنید، پس بهتر است که مقداری کاغذ در جای جای خانه یا محل کار خود بچسبانید که با دیدن آنها به یاد نوشتن بیفتید یا فردی می‌خواهد عادت ۱۰ دقیقه در روز دویدن را در خود ایجاد کند، بهتر است که لباس های ورزشی را موضع دید آویزان کند.

زیبا سازی

عادتی که می‌خواهید ایجاد کنید را زیبا کنید، حال فرقی نمی‌کند که با نوشتن باشد یا گفتن. مهم آن است که شما زیبایی های آن را به خود متذکر شوید.

آسان کردن

آسان‌سازی نقش بسزایی در دنیای پیشرفته امروز دارد؛ به عنوان مثال هنگامی که به یوتیوب یا رسانه های دیگری نظیر اینستاگرام می‌رویم، ویدیو مد نظر شما بدون دخالت دست شما شروع به پخش می‌کند یا ریموت های درب‌ها و….که به راحتی با یک کلیک ساده باز و بسته می‌شوند و نیازی نیست که دستتان دخالتی داشته باشد.

در تثبیت عادت‌ها هم بهتر است که آن را آسان کنیم مثلا فردی که می‌خواهد به پیاده روی اول صبح عادت کند، بهتر است که گرم‌کن ورزشی خود را در انتهای کمد قرار ندهد یا کفش های بندی نپوشد.

رضایت بخش کردن

به یاد دارم وقتی که می‌خواستم عادت کتاب خواندن را در خود ایجاد بکنم، دفترچه ای برای یادداشت کتاب هایی که خوانده بودم در نظر گرفتم و بعد از مطالعه هر کتاب نام آن را در دفترچه ثبت می‌کردم بعد از مدتی دفترچه پر بود از کتاب‌هایی که در طول این مدت خوانده بودم.

این یک انگیزه‌ای بود برای من تا بتوانم استقامت بکنم. رضایت بخش کردن یک عادت، نیاز به انگیزه خاصی ندارد بلکه این رضایت می‌تواند با انگیزه‌های کوچکتری هم حاصل بشود.

حذف عادت‌های بد

در ترک عادت های بد هم کافی است که این چهار مرحله را برعکس کنید. فردی را تصور کنید که به خوردن غذاهای ناسالم عادت کرده است، در مرحله اول باید تمامی محرک‌هایی که او را به خوردن اینگونه غذا سوق می‌دهد پنهان کند.

در مرحله دوم باید آن را زشت کند، در مرحله سوم باید آن را سخت کند،مثلا سس‌ها و چربی‌ها را در قفسه بالاتری قرار دهد یا آن ها را به انباری منتقل کند و در مرحله چهارم، ایجاد عدم رضایت، یعنی به خود متذکر شود که خوردن غذای ناسالم به او آسب وارد می‌کند و ….

شاید برایتان مفید باشد (روشی نوین برای ترک عادت‌های مخرب)

هادی قربانی

هادی قربانی

همیشه دنبال این بودم که چطوری می‌تونم زندگیم رو بهتر کنم به همین خاطر یک روز هم از یادگیری دست نکشیدم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *